UITNODIGINGEN OPMAKEN.
Je uitnodiging volgens de regels van de etiquette versturen?
Zijn jullie verloofd? Dan kun je wel van de daken schreeuwen dat je gaat trouwen! Maar hoe begin je aan jullie officiële uitnodigingen? Hoe schrijf je jullie gasten aan? Kleef je een etiket op de envelop of schrijf je hun naam in je mooiste handschrift? Met deze tips verstuur je je trouwuitnodigingen helemaal volgens de regels van de etiquette.
De stijl van de uitnodiging
Voor het bepalen van de inhoud en stijl van je trouwuitnodiging, kijkt men in principe vanuit de etiquette naar jullie al dan niet samenwonende situatie als verloofd koppel. 'In principe', want misschien wonen jullie wel al samen maar kies je symbolisch wél graag voor een klassieke uitnodiging?
Situatie 1: je woont al samen met je verloofde
Woon je al een tijdje samen met je verloofde en/of bekostig je het feest zelf? Dan kondigen jullie in principe zelf je huwelijk aan op je trouwuitnodigingen. Kies gerust voor een moderne kaart en creatieve verwoording. Specifieke etiquetteregels bestaan in dit geval niet. Vermeld zeker de belangrijke dingen zoals jullie namen, trouwlocatie, het uur, ...
Situatie 2: je woont nog NIET samen met je verloofde
Woon je nog niet samen met je verloofde en heb je nog geen kinderen? Dan kun je opteren voor de 'klassieke' uitnodiging: een meer formele, traditionele uitnodiging, helemaal volgens de regels van de etiquette. Volgens de traditie zijn het je ouders en grootouders die het huwelijk aankondigen. Men gaat er in deze situatie namelijk van uit dat het jullie ouders zijn die het feest volledig of gedeeltelijk bekostigen.
Algemeen:
Een traditionele uitnodiging is vaak dubbelgevouwen of opgemaakt uit meerdere losse kaarten
De mama’s nodigen de gasten uit voor de receptie en de ouders (als koppel) nodigen uit voor het avondfeest
Indien je kiest voor een dubbelgevouwen kaart:
De (groot)ouders van de bruid worden bovenaan de kaart vermeld aan de linkerkant, de (groot)ouders van de bruidegom aan de rechterkant. In het midden wordt dan de datum, het uur en de locatie van jullie huwelijksvoltrekking vermeld
Onderaan de kaart links komt het adres van de ouders van de bruid, rechts het adres van de ouders van de bruidegom.
Daartussen komt het gelegenheidsadres.
Duidelijke vermelding van datum, uur, plaats kerk/wet of viering + uiterlijke datum van bevestiging
Adressen van ouders en jullie eigen stek kan je eventueel weglaten. (preventie inbraak)
Indien je kiest voor een uitnodiging met meerdere, losse kaarten:
Inhoudelijk vermeld je dezelfde gegevens als op de dubbelgevouwen kaart, maar werk je vanuit 1 familie per aankondigingskaart
Het gelegenheidsadres wordt vermeld op een aparte feestkaart
Enkele uitzonderingen
*Zijn je (schoon)ouders gescheiden? Dan worden zij apart vermeld (al dan niet met nieuwe partner):
Mevrouw Rita …………………………. (Gescheiden moeder van de bruid)
De heer Marc ……………………….(Gescheiden vader van de bruid)
*Gescheiden moeder van de bruid + nieuwe partner van de moeder van de bruid
Mevrouw Rita ……………………. en de heer Filip ……………..
*Gescheiden vader van de bruid maar ondertussen wel al opnieuw getrouwd met zijn nieuwe partner
De heer en mevrouw Marc ………………..– ……………………
*Is één van je (schoon)ouders overleden? Dan ga je als volgt te werk:
Mevr. Jozef ……………….. – ……………………..
(De echtgenoot is overleden)
De heer Marc ………………………
(De echtgenote is overleden. Zij wordt niet meer vermeld, enkel de naam van de weduwnaar)
De aanschrijftitels
Welke verwoording gebruik je op je enveloppen?
Een overzichtje:
Bij getrouwde koppels : Dhr. & Mevr. Marc …………………… – ………………..
(Bij een getrouwd koppel wordt enkel de voornaam van de man gebruikt + beide familienamen of enkel de familienaam van de man)
Bij niet-getrouwde koppels : Mevr. Rita …………………….. & Dhr. Marc …………………
Bij getrouwde holebi-koppels: De heren Davy & Stijn ……………. – ………………..
of De dames Elise & Ann …………………….. – ………………………
(Bij getrouwde holebi-koppels worden wel beide voornamen gebruikt)
Bij niet-getrouwde holebikoppels: Dhr. Davy ……………. & Dhr. Stijn ……….
of Mevr. Elise ………………….. & Mevr. Ann …………………………………
Ken je de naam van de partner niet? Dan schrijf je gewoon ‘& partner’. Nodig je een volledig gezin uit? Dan gelden bovenstaande regels + ‘& familie’.
De achterflap
Een adres op de achterflap: wel of niet? Bij klassieke uitnodigingen schrijf je in principe nooit een adres op de achterkant. Vandaag zien we dat steeds meer bruidsparen hier bewust wél voor kiezen, om 'veiligheidsredenen': wanneer een postadres fout blijkt, kan de postbode je uitnodiging terugsturen naar jullie, als afzender. Bij een klassieke uitnodiging kleef je de envelop ook niet toe: je vouwt hem in.
Bij een moderne envelop met een kleefstrip schrijf of druk je wel een adres op de achterkant. Een adres op de achterflap laten drukken geeft altijd een meer verfijnd effect dan het gebruik van een stempel.
Etiket, een njet?
Etiketten komen vaak zakelijk over. De adressen op jullie persoonlijke uitnodigingen schrijf je beter met de hand. Haal die pen maar al boven, of vraag je drukker of hij of zij een samenwerking heeft met een kalligrafist(e)!
Reminder
Ligt je uitnodiging ondergesneeuwd onder de post of zijn bepaalde gasten vergeten te antwoorden? In principe is het wel zo beleefd dat je genodigden binnen de week na ontvangst van jullie uitnodiging bevestigen of ze al dan niet kunnen aanwezig zijn. Een reminder is dus in theorie niet nodig. Maar in de praktijk ligt een niet-bevestigde gast vaak moeilijk. Bel je gasten gerust eens op als ze tot 3 weken voor jullie huwelijksdag niks van zich laten horen. Dat is persoonlijker dan een e-mail, en misschien liep er toch iets fout in de versturing van je uitnodiging.
Als gast antwoord je in principe via een handgeschreven kaart of - indien jullie ervoor kiezen dit te communiceren - via jullie gezamenlijke emailadres.
Bankrekeningnummer
Een envelopje of een bankrekeningnummer onderaan de uitnodiging. Je gasten weten meteen wat je bedoelt. Maar kan het volgens de regels van de etiquette? Ja, hoor!
GOOD LUCK!!
😍